De Gomarus heeft twee locaties. Een locatie in Gorinchem en een in Zaltbommel. Het verschil in het aantal leerlingen zorgt ook voor het verschil in aanbod voor extra uitdaging. In Gorinchem is er ruimte om naast een gewone vwo klas een vwo klas te maken waar een S aan toegevoegd is. Die S staat voor Shakespeare onderwijs.

Dichter, acteur, (toneel)schrijver Shakespeare inspireert nog steeds.

Concept

Dit concept draait nu al zo’n 10 jaar. De leerlingen die in deze klas zitten accepteren een reductie van 3 uur in het rooster waardoor er ruimte komt om elke maandag de eerste drie uur projecten te volgen. Een project duurt 6 tot 7 weken en ze krijgen totaal 5 projecten per jaar. Leerlingen volgen dit 3 jaar lang in de onderbouw. Bij dit type onderwijs zijn dus ongeveer 80 leerlingen en 10 projectdocenten en een coach betrokken. Het team van projectdocenten geeft over het algemeen ook les aan deze klassen en dit type leerling of is er mentor van. Elk jaar verdiepen we ons weer iets meer in de leefwereld van de meerbegaafde leerling door scholing. Door de jaren heen is een team docenten ontstaan dat goed in staat is om zowel binnen de projecten als in de gewone lessen oog te hebben voor deze leerlingen.

Doelen en uitdagingen

Een van de belangrijkste doelen van het Shakespeare onderwijs is juist dat we leerlingen uit de zorg houden door ze te begeleiden bij executieve vaardigheden en uit te dagen. Op de locatie in Zaltbommel kan er geen aparte klas gevormd worden. Daar hebben we gekozen voor lossen projecten van bureau talent i.c.m. met en variëteit aan ander aanbod zoals Anglia, Spaans, een ateliergroep en andere wedstrijden waar leerlingen aan deel kunnen nemen uit verschillende klassen. Ook dit mag weer onder de voorwaarde dat er 3 uur reductie is bij vakken waar ze het kunnen missen. Beide concepten hebben voor en nadelen en over beide concepten praat ik u graag bij mocht er interesse zijn om zoiets op school op te zetten. Mogelijk heeft u ook vragen over hoe we de coach inzetten en hoe we gebruik maken van het persoonlijke digitale portfolio waar de leerling, projectdocent en coach in kunnen schrijven en wat de leerling na afloop van elk project met het thuisfront deelt.

A.J. Verrips (Coördinator Shakespeare / meerbegaafdheid), Gomarus