Mijn collega schreef dat ik maar bof met het vak muziek. Vaak is er verbinding met kerk en klank der eeuwen. Zo ging het ook vorige week. Op maandagmorgen stuurde ik mijn collega’s twee liederen. De welbekende “Lofzang van Maria” en “Als alles duister is”. Ik vraag de collega’s steeds om de liederen met leerlingen te zingen. Dat is een moeilijke opgave, zeker in deze tijd. Toen ik de liederen op dinsdag met enkele havo 5 leerlingen zong, zei een leerling: “Het is net of ik de lofzang niet meer ken. Het lijkt zo lang geleden dat ik het lied in de kerk zong.” Op vrijdag zongen we het lied weer. Ik keek de leerling aan en er kwam een glimlach op haar gezicht. “Het lukt weer, ik ben het niet vergeten”, was haar reactie. Naast alle technische termen als tactus, imitatie, kerktoonsoorten, polyfonie, cantus firmus enz., kwamen ook de tekst en melodielijn aan de orde.  Toen wees ik de leerlingen op foto’s van het klooster van Clervaux in Luxemburg. Enkele jaren geleden waren we er met het schoolkoor op bezoek. De leerlingen ontdekten tijdens de dienst op vrijdagavond hoe belangrijk het Magnificat is.
Ik had nog een mooie ervaring. Naast alle toetsen en andere verplichtingen vormen op vrijdagmorgen 15 leerlingen uit de brugklas een koortje. Na onze warming-up ging ik de uitdaging aan met 12 meisjes en 3 jongens. “Na 20 minuten kunnen jullie de lofzang van Maria 3-stemmig zingen” zei ik tegen te leerlingen. We begonnen met de bekende melodie. Daarna pakten de jongens als gauw de Latijnse tekst op en met wat steun werd ook de tweede stem gezongen. Het is gelukt. De klank der eeuwen heb ik weer doorgegeven. Magnificat! 

Hier een voorbeeld van De lofzang van Maria.

Deze bijdrage is van Marco van ’t Hoff, docent muziek aan CSG Prins Maurits te Middelharnis