Wat bent u vooral: vakidioot, vakdidacticus of pedagoog? 
Pedagoog. Het gaat om de leerlingen.

Welk element typeert al uw lessen?
Altijd contact met de leerlingen in allerlei vormen, van een grap tot aan een bemoedigend gesprekje.

U bent voor één dag onderwijsminister. Wat wilt u voorgoed vastleggen en wat voorgoed schrappen?
Ik zou meer tijd willen voor relatie. Met een werkweek van 28 lesuren zijn de mentoruren soms kind van de rekening terwijl ze juist essentieel zijn. Dus ik zou toch graag zien dat de algehele werkdruk omlaag gaat zodat er meer ruimte komt om de leerlingen rust te geven. Misschien meer concentratie van vakken. En zeker geen verkorte lessen.

Nu u toch bezig bent: welke waardevolle ervaring of tip zou u graag willen delen? 

Als je naast een leerling gaat staan, dan blijkt dat dat werkt. Soms is er veel geduld nodig. Zo ben ik eens mentor geweest van een meisje die op een gegeven moment 15 onvoldoendes stond. Een jaar lang heb ik met haar meegelopen, zijn we in gesprek geweest. Aan het eind van het jaar zei ze tegen me  “Eigenlijk ben je wel een beetje m’n maatje geworden”.

U hebt een onderwijscarrière, maar mag helemaal opnieuw beginnen. Wat zou u heel anders aanpakken? 

Ik zou vanaf het begin veel meer investeren in contacten met ouders. Toen ik net begon voelde ik me jong, vond ik ouders een beetje eng, maar als je ouders betrekt bij de ontwikkeling van een kind is er grote winst te behalen.

U werkt op een christelijk school. Wat onderscheidt uw vaklessen van diezelfde lessen op een niet-christelijke school? 

Mijn vak is scheikunde. Dan komen we bij verwondering voor de schepping uit. Verwondering dat God alles op zo’n wonderbaarlijke manier heeft gemaakt. Alles vanuit de natuur valt precies in elkaar. Ik probeer ook expliciet te benoemen hoe bijzonder dat is. Omdat alles zo mooi in elkaar valt kunnen we er wat mee. Ik noem dat steeds vaker in mijn les.

De leerlingen verlaten uw lessen en school. Wat hoopt u dat ze zich daarover over 25 jaar herinneren?

Dat ze gezien en gewaardeerd werden om wie ze zijn, niet om wat ze presteren.

Welke inspirerende spreuk wilt u meegeven aan de lezers van de I&K-Nieuwsbrief? 

Je hoeft niet alles te zeggen wat je weet maar weet wel wat je zegt.

Arnoud de Graaf is docent scheikunde aan het Ichthus College, Veenendaal. Daarvoor werkte hij 8 jaar in het basisonderwijs.