Leerlingen activeren tijdens de zoom-lessen.

We gaan opnieuw een periode met Zoom-lessen in en inmiddels zijn we daar allemaal wat handiger in geworden. De beste verbetering van deze nieuwe periode vind ik de “verplichting” om de camera aan te hebben. Vanuit onze directie is een brief naar de ouders gestuurd waarbij werd aangegeven dat we verwachten dat alle leerlingen hun camera aanhebben. Dat werkt heel erg goed! Bijna iedereen is nu zichtbaar!

Via collega’s kreeg ik een paar nuttige tips om leerlingen te activeren tijdens de zoom-lessen die ik graag wil delen met jullie (hoewel er waarschijnlijk de nodige collega’s zijn die dit al lang doen).

  • Gebruik van break-out rooms in Zoom: door de breakout rooms te gebruiken kun je leerlingen twee aan twee laten werken. Dus elke opdracht die je ze in de klas 2 aan 2 (of in grotere groepjes) laat doen, kunnen ze in de breakout rooms doen. Het wijst zich vanzelf. Klik op breakout room en er worden automatische groepjes gemaakt. Jij geeft aan hoeveel groepjes je wilt hebben en het programma stelt de groepen samen. Je kunt ook zelf groepjes maken maar willekeurig werkt vaak prima. Je zet de leerlingen aan het werk en kunt je voegen bij zo’n subgroepje. Ik zet zelf het scherm dan even uit en laat ze doorpraten (bijvoorbeeld bij een spreekoefening) en daarna zet ik het scherm aan en geef ik feed-back.
  • Het programma nearpod.com. Als je dit programma opstart naast je Zoom, kan je leerlingen opdrachten geven die ze individueel moeten beantwoorden. Je kunt dan heel simpel bijvoorbeeld woordjes overhoren maar ook open vragen stellen waarbij je van iedereen een antwoord verwacht.

Ga naar www.nearpod.com. Kies teachers, sign up for free, maak een account of kies je google account als je dat hebt (dan hoef je geen account aan te maken), ga naar create, ga naar lessons, ga naar add slide, ga naar activities (de simpelste is met open vragen, maar er is veel meer mogelijk). Je maakt een les aan. Dat kan heel simpel. Je kan bijvoorbeeld alleen een titel geven (woordjes overhoren) en je slaat de les op. Dus: ga naar save. Vul je gegevens in: grade, subject. Als je de les gaat geven dan haal je je les op (die staat in het scherm) en dan verschijnt er een code.

De leerlingen starten nearpod.com op en gaan naar students à join a lesson à code invullen (die jij als docent doorgeeft via zoom) à naam invullen.

Als de docent de les start komt de vraag tevoorschijn voor de leerling. Leerlingen kunnen nu individueel antwoord geven. Leerlingen zien alleen hun eigen antwoord, jij ziet alle antwoorden.