Docenten weten als geen ander dat de worldview van een auteur van een lesmethode, zich af en toe vrij stevig manifesteert in leertekst, opdrachten en bronnenkeuze. Daarbij zullen christelijke docenten zich vanuit hun levenshouding kritisch opstellen als het gaat om bijvoorbeeld uitgesproken evolutionistische opvattingen. Hoe echter om te gaan met het feit dat veel zaken die in schoolmethodes als ‘wetenschappelijk bewezen’ worden geponeerd, feitelijk niet meer zijn dan breed geaccepteerde theorieën? In elk geval is voortdurende heroriëntatie nodig. Niet alleen voor de beeldvorming, maar zeker om een van de basisbeginselen van wetenschap in de klas te blijven beoefenen: het vragen stellen bij ‘vaststaande feiten’. Voorbeelden uit de geologe, cartografie en geschiedenis laten zien dat deze heroriëntatie nodig blijft. En dat nuchterheid over ‘vaststaande feiten’ een onmisbare tool is in de transitie van leerboek naar leeromgeving.

De aarde bestaat niet uit vier, maar vijf lagen.

Nieuw concept in plaattektoniek?

Druipsteengrotten in 1000 jaar

Dinobotten geen miljoenen jaren oud

Dino’s in een christelijk wereldbeeld

Een nieuwe wereldkaart

 

Schoolplaten: beeldvorming en verandering

Het onderwijsmuseum

Een veranderende kijk op natuur