Het thema ‘klimaat’ komt in verkiezingstijd vaak gelijktijdig voor met ‘vluchtelingen’. Beide keren gaat het om complexe materie die iedereen raakt en waar veel meningen over zijn. Belangrijk voor leerlingen is dat ze hier positie in kunnen bepalen. Maar daarvoor hebben ze wel feiten nodig. En voorbeelden; voorbeelden van mensen aan wie ze zichzelf kunnen spiegelen. Van belang is daaromd dat (aardrijkskunde) docenten leerlingen verschillende bronnen aanreiken waarop zij hun mening leren baseren. Hier aan aantal links voor een aanzet voor deze problematiek:
De toekomst van de klimaatvluchteling
Eerste erkenning klimaatvluchteling 

Kritische vragen aan hoogleraar klimaatverandering
РDr. Stefan Paas over democratie en duurzaamheid 
Lesmateriaal van WhatIf over kaarten en gerechtigheid
Filmpje over relatie tussen klimaatverandering en vluchtelingenstromen
Is klimaatverandering reden tot doemdenken?

Afbeeldingsresultaat voor model creation fall redeem

 

 

Belangrijke en goed bruikbare geografische vaardigheden zijn hierbij het beredeneren van standpunten vanuit de verschillende geografische dimensies en het leren stellen van de juiste geografische vragen. Dit kan mooi gecombineerd worden met het Bijbelse onderwijsmodel ‘Creation – Fall – Redemption – Restoration’.

 

Bijdrage van ACM Klippel, docent Aardrijkskunde aan CSG Prins Maurits