U mag reageren op de stellingen. Reacties worden altijd eerst gescreend. Bij plaatsing worden ze ongewijzigd overgenomen, inclusief gegevens van degene die heeft gereageerd. Tip: begin uw reactie met hetzelfde Romeinse cijfer als hieronder.
I Persoonsvorming is synoniem voor persoonlijke vorming.
II Exploratie verhoudt zich tot de christelijke identiteit van de school, als water en vuur.
III Als docent moet je zelf continue exploreren.
IV Als docent ben je rolmodel voor je leerlingen.
V Het aanwakkeren van verlangens (naar het goede, schone) is beter dan het geven van antwoorden.
VI Als ik vorming professioneel wil vormgeven, ben ik niet authentiek genoeg om als opvoeder serieus genomen te worden.
V Eens met de stelling dat het aanwakkeren van verlangens beter is dan het geven van antwoorden. Verwondering kan een hele goede manier zijn om op een natuurlijke manier aan te sluiten bij het leervermogen van leerlingen. Zo kunnen ze actief betrokken worden om te ontdekken hoe de wereld en de mens in elkaar zit en waarom zo. Verwondering leidt, zoals het woord al zegt, tot oog voor het wonder en wijst op die manier richting God. Bovendien zullen leerlingen alle belangrijke levensvragen uiteindelijk zelf moeten kunnen beantwoorden om er achter te blijven staan.
I Mijn reactie op de stelling: Persoonsvorming is synoniem voor persoonlijke vorming.
Eens met de stelling. Ik ken de discussie over mogelijke verschillen tussen persoonsvorming en persoonlijke vorming. Die discussie hebben we ook binnen Driestar educatief zeer uitgebreid gevoerd . Uiteindelijk besloten we alleen de term persoonsvorming te gebruiken (zie het boekje van Elsbeth Visser en Bram de Muynck ‘Hier ben ik’. ) Volgens mij moeten we onze energie niet stoppen in een discussie over de juiste term, maar ons richten op de praktische uitwerking van die persoonsvorming